لامپ رشد گیاه چیست؟

لامپ مخصوص رشد گیاه با نام انگلیسی Grow Light یا Plant Light شناخته می‌ شود. چراغ رشد گیاه، یک منبع نور مصنوعی اصولا الکتریکی است که برای تحریک رشد گیاهان با انتشار نور مناسب جهت فتوسنتز طراحی شده که طیف نوری شبیه به نور خورشید ایجاد می‌ کند و یا بر روی طیفی تنظیم می‌ شود که متناسب با نیاز گیاه است.

مهمترین تفاوت‌ های لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

اگر در شرایطی هستید که برای رشد گیاهان خود به نور طبیعی و کافی دسترسی ندارید، لامپ یا چراغ رشد گیاه راهی آسان محسوب می‌ شود. با استفاده از این چراغ‌ها می‌ توان انواع گیاهان آپارتمانی، گل‌ ها و حتی میوه و سبزیجات را پرورش داد.

کاربرد ال ای دی‌ های معمولی تنها برای روشنایی محیط زندگی انسان است، در حالی که لامپ‌ های ال ای دی رشد گیاه به طور ویژه برای پرورش گیاهان ساخته شده‌ اند. همین مورد باعث می‌ شود که ساختار آنها هم متفاوت باشد. لامپ‌ های رشد گیاه بر خلاف لامپ‌ های معمولی مانند انواع لامپ ال ای دی سقفی، بروکس و کم مصرف و لامپ‌ های رشته‌ای که طیف نور زرد یا سفید دارند، دارای طیف نورهای قرمز و آبی هستند که این طیف نورها برای رشد گیاه ضروری می‌ باشند. در یک لامپ رشد گیاه برای جلوگیری از تقسیم سلولی از طیف امواج مادون قرمز و برای رشد سریع‌تر از طیف امواج فرابنفش استفاده می‌ شود.

همچنین شدت نور چراغ رشد گیاه به نسبت لامپ‌ های معمولی بیشتر و بهتر می‌ باشد و با توجه به میزان نور لازم گیاه، حتی می‌ توان این لامپ‌ ها را در فاصله یک متری قرار داد و از نور آن استفاده کرد. میزان عمر لامپ‌ های معمولی نیز به نسبت لامپ‌ های رشد گیاه کمتر می‌ باشد.

بعضی افراد به اشتباه تصور می‌ کنند اگر لامپ‌ های ال ای دی معمولی با تابش بالا و قدرت بیشتر بگیرند می‌ توانند برای نوردهی به گیاهان استفاده کنند، اما این اشتباه است. برای مثال پروژکتور SMD با اینکه قدرت بالایی در پخش و شدت نور دارد اما به دلیل مناسب نبودن طول موج و طیف رنگی آن برای گیاهان، نمی‌ تواند به عنوان چراغ رشد گیاه استفاده شود.